Ciekawe wyniki badań zaprezentowano w
ostatnim wydaniu czasopisma "Journal of the National Cancer
Institute".
Okazuje się, że jedzenie dużych ilości warzyw i
owoców tylko w niewielkim stopniu obniża ryzyko zachorowania na
nowotwór złośliwy.
Badanie przeprowadzone przez naukowców
z Mount Sinai School of Medicine w Nowym Jorku zostało
przeprowadzone na grupie prawie 480 tys. Europejczyków z Danii,
Francji, Niemiec, Grecji, Włoch, Holandii, Norwegii, Hiszpanii,
Szwecji oraz Wielkiej Brytanii.
Badanie wykazało, że spożywanie
dużych ilości warzyw i owoców, uważane za element zdrowego stylu
życia, ma duży wpływ na zmniejszenie ryzyka zachorowań na choroby
układu krążenia, ale w przypadku nowotworów wyniki badań są
mało przekonujące.
Okazało się, że osoby jedzące duże
ilości warzyw i owoców miały w niewielkim stopniu obniżone ryzyko
nowotworu złośliwego, a regularne spożywanie produktów roślinnych
przynosiło pewne niewielkie korzyści wyłącznie kobietom. Osoby
pijące dużo alkoholu oraz regularnie jedzące warzywa i owoce miały
nieznacznie obniżone ryzyko zachorowania na nowotwory złośliwe,
ale tylko te związane z piciem alkoholu lub paleniem tytoniu.
Inną sprawą jest to, że osoby,
których dieta była bogata w duże ilości owoców i warzyw na ogół
prowadziły też znacznie zdrowszy tryb życia, spożywały mniej
alkoholu oraz rzadziej korzystały z wyrobów tytoniowych. Tego typu
zachowania w połączeniu z regularnym uprawianiem sportu miały
znacznie większy wpływ na obniżenie ryzyka powstania nowotworów
niż spożywanie warzyw i owoców samo w sobie.
Tekst: Trina
Zdjęcie: sxc.hu
Źródło: gazeta.pl
|