Aktualności
Targi INFRASNOW w Krakowie

28.08.2014.

article thumbnail26-28 września 2014 odbędzie się pierwsza edycja Targów Turystyki Zimowej WINTER TRAVEL oraz Targów Wyposażenia Stacji...
czytaj więcej...

Zimowy Finał Amatorskich Mistrzostw Polski

07.03.2012.

article thumbnailPo zakończeniu 18 eliminacji regionalnych we wszystkich województwach w Polsce, odbył się dwudniowy Finał XVII Amatorskich...
czytaj więcej...

Zapraszamy na zimowe Mistrzostwa Family Cup 2012

13.01.2012.

article thumbnailWystartowały XVII Amatorskie Mistrzostwa Polski w Narciarstwie Alpejskim i Snowboardzie "Family Cup" 2012! To...
czytaj więcej...

Pozostałe
  • Groźna globalizacja w małej sprawie?!
  • Wojciech Szczepanik
  • OFERTA
    Reklama
    Nauka jazdy na łyżwach
    26.01.2010.
    Image Zima to czas, gdy uprawianie niektórych sportów staje się niemożliwe, a przynajmniej znacznie utrudnione. Na szczęście mrozy mają również swoje dobre strony, gdyż otwierają przed nami nowe możliwości. Zimą w wielu atrakcyjnych punktach miast otwierane są sztuczne lodowiska. Większość z nich działa na świeżym powietrzu, a niektóre są dodatkowo darmowe i płacić trzeba jedynie za wypożyczenie łyżew.





    Smukła i sportowa sylwetka
    Sztuczne lodowiska są ogromną frajdą dla tysięcy korzystających z nich osób. Nie od rzeczy jest również korzystny wpływ łyżwiarstwa na naszą sylwetkę. Godzinna jazda pozwala nam spalić 600-800 kilokalorii (kcal), a trening lub mecz hokeja na lodzie to nawet 1500-2000 kcal mniej. Podczas jazdy na łyżwach pracuje całe ciało. Trzeba wówczas nieustannie starać się utrzymać równowagę panując zarówno nad nogami, jak i rękami. Intensywnie ćwiczą mięśnie w obręczy biodrowej, ale również górna część ciała, czyli przede wszystkim ramiona i ręce. To one są odpowiedzialne za powodzenie wykonania wielu figur, choćby obrotów. Silnie pracują także podczas jazdy po łuku.

    Zanim zaczniemy

    ImageNim postawimy swe pierwsze kroki na lodzie, powinniśmy się do tego dobrze przygotować. Przede wszystkim pod względem sprzętowym. Pomocny tu będzie artykuł Natalii Tomasiak pt: "Kupujemy łyżwy". Pamiętajmy, że noga musi być sztywna i dobrze umocowana w starannie zawiązanym bucie. Najważniejsze, abyśmy dbali o swoje kostki i nie narażali ich na skręcenia lub zwichnięcia. Dobrze jest też mieć ochraniacze na stawy łokciowe i kolanowe. Gdy już zaopatrzymy się w potrzebny sprzęt, musimy pamiętać o dobrym naostrzeniu łyżew przed pierwszym wejściem na taflę i po każdych kolejnych 10 godzinach spędzonych na lodzie.

    Rozgrzewka
    ImageBez niej lepiej nie wchodzić na lód, bo pierwszy upadek może się dla nas bardzo źle skończyć. Odpowiednio przeprowadzona rozgrzewka minimalizuje bowiem ryzyko odniesienia kontuzji. Podczas upadku, który na lodzie zdarza się nader często nasze mięśnie i stawy są bardziej elastyczne, a co za tym idzie bardziej odporne na urazy. Rozgrzewka powinna obejmować przede wszystkim kończyny górne (ze szczególnym uwzględnieniem nadgarstków) i dolne. Możemy zatem wcześniej kilka minut potruchtać, delikatnie się rozciągnąć, wykonać kilka skłonów i przysiadów, a także wymachy rąk i nóg. Wszystko to, rzecz jasna, bez łyżew na stopach.

    Pierwsze kroki
    Poniżej przedstawiamy zestaw ćwiczeń, które najlepiej wykonywać w towarzystwie, co najmniej jednej osoby, ale bardzo wytrwałe osoby mogą sobie radzić również w pojedynkę. Część opisów może się początkowo wydać mało zrozumiała, ale po kilku godzinach spędzonych na lodzie będzie nam z pewnością łatwiej nie tylko zrozumieć, ale także wykonać poszczególne ćwiczenia. Zresztą nie od razu musimy opanować wszystkie podstawowe techniki jazdy. Na początku wystarczy zrozumieć i wykonać kilka pierwszych ćwiczeń z poniższej listy.

    • Jazda przodem: Podstawową rzeczą do opanowania przez początkujących łyżwiarzy jest jazda przodem. Prawidłową postawą wyjściową jest stanie na lodzie w lekkim rozkroku, z jedną wysuniętą nogą. Odbijamy się od nogi będącej z tyłu, z wewnętrznej krawędzi łyżwy. Natomiast poślizg należy prowadzić na krawędzi zewnętrznej. Zwracajmy uwagę na odpowiednią pracę nóg i przenoszenie ciężaru ciała. Opanowanie tego ćwiczenia jest konieczne do dalszej nauki.
    • Upadki kontrolowane: Podobnie jak w przypadku jazdy na nartach, również na lodzie trzeba nauczyć się upadać. Powiedziałbym nawet, że łyżwiarstwo jest bardziej „upadkogenne”. W momencie utraty równowagi należy stosować tak zwany „siad skulony”. W nim nogi są ugięte jak do przysiadu, a broda, ręce i kolana – do klatki piersiowej. Taka pozycja jest najlepszą ochroną przed kontuzją.
    • Wąż we dwoje: Jeśli jesteśmy w towarzystwie osoby, która umie już jeździć na łyżwach, możemy zrobić tak zwaną „zabawę w węża”. Polega ona na tym, że osoba łyżwiarsko bardziej zaawansowana staje twarzą do ucznia i chwyta go za ręce, a następnie jadąc tyłem ciągnie go do siebie co chwilę zmieniając kierunek jazdy. Taka zabawa pozwala wyćwiczyć odruchy niezbędne do swobodnego poruszania się po lodzie.
    • Szybki start: Dynamiczne odbicie z przednich części łyżew, na których opiera się wówczas ciężar ciała. Są to cztery szybkie i krótkie kroki, a następnie przejście do jazdy przodem. Dzięki temu możemy bardzo szybko przemieścić z miejsca na miejsce. Ma to duże znaczenie na przykład podczas gry w hokeja, gdzie trzeba prędko reagować na kolejne sytuacje. Wszak hokej jest sportem niezwykle dynamicznym.
    • Hamowanie przodem: ImageJest to po prostu uniesienie tułowia w górę przez wyprostowanie nóg. Następnie należy ustawić krawędzie łyżew prostopadle do kierunku jazdy i obniżyć środek ciężkości. Tuż po zatrzymaniu trzeba spokojnie się wyprostować jednocześnie nie ruszając się z miejsca. Przy pierwszej próbie gleba gwarantowana, ale za którymś podejściem na pewno się uda.



    • Łuk przodem na obu łyżwach: Podczas tego ćwiczenia nogi są lekko ugięte w kolanach, a łyżwa na nodze kierunkowej jest na swej zewnętrznej krawędzi (łyżwa zakroczna – na krawędzi wewnętrznej). Ciężar ciała musi zaś być rozłożony równomiernie na obydwu łyżwach, a pierś zwrócona w kierunku łuku. Jest to najprostszy sposób na wykonaniu skrętu podczas jazdy na lodzie.
    • Przekładanka przodem: Może się wydawać, że to już prawdziwa „wyższa szkoła jazdy”, ale można ją dosyć szybko opanować. Jest to niezwykle efektowny i szybki sposób jazdy po łuku. Podczas przekładanki trzymamy rozluźnione ręce lekko przed sobą, a tułów nieco pochylamy do przodu. Teraz element zasadniczy, czyli praca nóg: podczas skrętu w lewo – lewa łyżwa jest na krawędzi zewnętrznej, a prawa na wewnętrznej (jeśli w prawo – oczywiście jest na odwrót). Od zwykłej jazdy po łuku różni się to jedynie przemienną pracą nóg: najlepiej najpierw stawiać na przedzie nogę zewnętrzną (względem wykonywanego łuku) i przesuwać ją do zewnątrz robiąc miejsca do postawienia na przedzie nogi wewnętrznej, którą następnie również trzeba przesunąć do zewnątrz i ponownie postawić na przedzie nogę zewnętrzną (rzecz jasna przełożoną nad nogą wewnętrzną). I tak - mówiąc kolokwialnie - w kółko.
    • Jazda tyłem: Pozycja wyjściowa podczas takiej jazdy to nogi trzymane w rozkroku i ugięte w kolanach i wychylony do przodu tułów. Odbijamy się zawsze z wewnętrznych krawędzi łyżew. Sama jazda odbywa się na podobnych zasadach, jak jazda przodem. Tyle, że tu raczej nie odrywamy łyżew od tafli. W tym ćwiczeniu najważniejsza jest umiejętność odpowiedniego balansowania ciałem, by odpowiednio obciążać łyżwy i w ten sposób szybko się poruszać po lodzie. Rzecz to przydatna, zwłaszcza dla hokeistów
    • Przekładanka tyłem: Skoro umiemy już jeździć tyłem, to spróbujmy zrobić w ten sposób przekładankę. Wewnętrzna ręka wskazuje kierunek jazdy, a pierś jest zwrócona do środka koła. W tej przekładance tylko jedna noga odrywa się od lodu – ta wewnętrzna. Polega to na tym, że jadąc tyłem po łuku stawiamy lekko z przodu nogę wewnętrzną, którą potem wykonujemy ruch niemal okrężny za nogę zewnętrzną, która zajmuje wówczas poprzednie miejsce nogi wewnętrznej. Następnie zaś przesuwamy po lodzie nogę zewnętrzną do zewnątrz, a nogę wewnętrzną przekładamy i ponownie stawiamy nieco z przodu. Tylko w momencie tego stawiania noga wewnętrzna jest oderwana od tafli.
    • Obroty i piruety: Podczas wykonywania obrotu nogi powinny być ugięte w kolanach i rozstawione na szerokości bioder. Obrót robimy przez balans ciała, w trakcie którego lekko schodzimy w dół ze środkiem ciężkości. Wykonujemy to na dwóch równomiernie obciążonych łyżwach. Po obrocie pozwalamy łyżwom jechać swobodnie. Aby wyjść z jazdy tyłem, wykonujemy już zwykły łuk na obu łyżwach. Lekko przesuwamy jedną nogę bardziej ku tyłowi i w jej stronę obracamy tułów. Odbijamy się z wewnętrznej krawędzi nogi zakrocznej i przechodzimy ponownie do jazdy przodem
    • Hamowanie jedną nogą tyłem: A teraz spróbujmy nauczyć się hamować tyłem jedną nogą. Jeszcze podczas jazdy do tyłu ręce powinniśmy zacząć trzymać rozluźnione przed sobą. W momencie hamowania jedna noga musi być mocno ugięta w kolanie, a druga wyprostowana i wysunięta do tyłu. W tej drugiej łyżwa jest na krawędzi wewnętrznej, a jej ustawienie – prostopadle do kierunku jazdy. Tułów musi być wychylony w przód, a środek ciężkości bardzo obniżony
    • Hamowanie tyłem tzw. pługiem: Najwyższy stopień umiejętności w hamowaniu to hamowanie podczas jazdy tyłem tzw. pługiem. Taka jazda to ustawienie łyżew pod kątem. W przypadku jazdy tyłem czubki obu łyżew są rozstawione, a tyły ich ostrzy są do siebie zwrócone. Aby rozpocząć proces hamowania, ręce ponownie należy trzymać rozluźnione przed sobą, a tułów pochylić ku przodowi. Nogi musimy wówczas bardzo ugiąć w kolanach i ustawić prostopadle do kierunku jazdy, a środek ciężkości ponownie trzeba mocno obniżyć.

    Oczywiście do zwykłej jazdy na łyżwach w zupełności wystarczy opanowanie pierwszej połowy przedstawionych ćwiczeń. Być może jednak ktoś z adeptów łyżwiarstwa złapie większego bakcyla i zapragnie poszerzyć swoje umiejętności w tym zakresie.

    Warto skorzystać z możliwości jakie daje nam tegoroczna mroźna zima i przynajmniej spróbować nauczyć się ogólnej jazdy na łyżwach. Być może nie każdemu się to uda, ale na pewno już sama nauka będzie niezapomnianym przeżyciem.

    Tekst: Robert Marchwiany
    Zdjęcia: sxc.hu




      Dodaj pierwszy komentarz

    Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
    Proszę zaloguj się lub zarejestruj.

    Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
    Polska adaptacja JoomlaPL.com Team
    AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
    All right reserved

     
    następny artykuł »
    Logowanie
    Polecamy